Vintercamping autocampere

Vi gør autocamperen vinteregnet

Vi fortæller, hvordan drømmen om vintercamping bliver til virkelighed. Førsteklasses isolering af væggene, materialer med god åndbarhed og god ventilation giver et udmærket indeklima. Hvor det er mulig, placerer vi varmeapparatet i bodelen for at få en bedre varmefordeling. Desuden bruger vi en gennemtænkt konstruktion og innovativ teknik, som er baseret på 89 års erfaring med bygning af fritidskøretøjer. Det er ikke bare dobbeltgulv eller vandbåren varme, som gør autocamperen varm og vinteregnet. Du kan også bruge den luftbårne varme i vores vinterkomfort-pakker (ekstraudstyr). Vi kan gøre alle Dethleffs autocampere vinteregnede.

Vinteregnet som standard 

Til vinterentusiaster som jævnligt er på tur i iskolde temperaturer, anbefaler vi et køretøj med dobbeltgulv som Esprit, Alpa, Globetrotter XLI eller Globetrotter XXL A.. Her har rørledningerne og vandtanken frostsikker beskyttelse i det opvarmbare opbevaringsrum. Strålingsvarmen fungerer også som gulvopvarming.

  • Vores varmesystemer - Effektiv med høj ydelse

    Vandbåren varme
    Den vandbårne varme er konstrueret såleds, at den arbejder mere lydløs end luftbåren varme. Fordelen er, at varmen afgives jævnere. Konvektorene afgiver også varme til møblerne og sidevæggene. Det får varmen til at reflekteres, således at indeklimaet bliver lige så behagelig som hjemme. I og med at varmen arbejder helt uden blæser, hvirvler den ikke støv eller pollen op og er ideel for allergikere. Desuden er den udstyret med en automatisk tømme- og lukkeventil til soverummet. Varmen kan betjenes via smartphone (ekstraudstyr).

    Luftbåren varme
    Combi 6 luftbåren varme har 50% højere varmeeffekt end det mindre kraftige Combi 4-varmeapparat. Derfor monterer vi altid mindst et Combi 6-varmeapparat som standard i alle Dethleffs autocampere. Den luftbårne varme kombinerer to funktioner i én og samme enhed: Opvarmning og varmt vand. Det ekstra lette og kompakte Combi-varmeapparatet sørger for behagelige temperaturer i vores autocampere. Varmeapparatet er udstyret med en ti-liters vandtank i rustfrit stål. Varmeapparatet opvarmer også tanken om vinteren. Ståltanken er asymmetrisk, noget som giver jævnere og hurtigere opvarming. Om sommeren kan du vælge kun at opvarme vandet uden at opvarme bodelen. Desuden har vores luftbårne varme også et meget lavt energiforbrug.

    Højdepunkter ved lave temperaturer*

    • Vandbåren**- eller luftbåren varme
    • God ventilation og materialer med god åndbarbed
    • Sovedelen kan adskilles fra varmekredsløbet for maksimal komfort.

    * Indgår delvist i vinter-komfortpakkerne (ekstraudstyr).
    ** Vandbåren varme er ekstraudstyr.

    Dethleffs Lifetime-teknologi - Rustet for al slags vejr

    Allgäu er kendt for hårde vintre – og vi har følt dem på kroppen siden 1931. Når vi udvikler vores køretøjer, passer vi altid ekstra godt på, at alle områder som førerhus, indgangsparti, garager, dobbeltgulv og selvsagt hele bodelen inkluderet badet altid kan varmes op. Vi har tradition for at bygge ekstremt robuste og vinteregnede autocampere. Derfor tåler Lifetime-Plus-konstruktionen både salt og sne uden problemer:

    • Vægge, tag og gulv er helt uden kuldebroer og indlæg af træmaterialer. I stedet sørger stabile stivere i polyuretan for høj vridningsstivhed.
    • Stærke GFK-plader (glasfiberforstærkede plastplader) i tag og undergulv beskytter mod udvendige skader fra hagl, stenslag, saltvand og lignende.
    • Et ekstra tykt lag af højkomprimeret, hydrofobisk (vandafvisende) XPS-skum sørger for udmærkede isoleringsværdier.
    • Træbeklædningen på indersiden af bodelen er fugtighedsudjævende og lyddæmpende (sidevægge/tag: 3 mm; gulv: 6 mm)

    Dethleffs systemer for indeklima

    AirPlus ventilation bag overskabene 

    Når varm luft afkøles hurtigt, opstår der fugtighed – i autocampere er det først og fremst på ydervæggene, når det er koldt ude. AirPlus-systemet sørger for udluftning bag overskabene. Luften kan cirkulere og forhindrer, at der dannes kondens. Resultatet er sund indeluft uden mug eller jordslået lugt.

    Tvungen ventilation – måling istedenfor beregning 

    Tvungen ventilation er lovkrav for at forhindre, at CO2-indholdet i bodelen bliver for højt. Dethleffs-ingeniørerne måler det optimale antal og fordelingen af ventilationsåbninger for hver model individuelt. Det er mere krævende end en generel beregning, men gør at der ikke kommer for meget frisk luft ind i køretøjet, noget som kan være ubehageligt under kørsel.

    Persienner med isolerende belægning 

    Dethleffs persienner beskytter ikke bare mod nysgerrige blikke. De har en metalbelægning, som samtidig reflekterer sollyset og bidrager til et behagelig indeklima.

    Påbygg sidedel/ undergulv

    1.  Utvendige plater i aluminium
       
    2.  XPS-skum (bare Lifetime Plus)
       
    3. Pustende trekledning
       
    4.  PVC
       
    5. Avstivere i polyuretan med dybelforbindelse
       
    6. ELydisolering i ekte tre
       
    7. GFK-plate

    Tåler vintervær eller vinteregnet?

    Tåler vintervær betyr at oppvarming til konstante 20°C innvendig er mulig ved utetemperaturer på 0°C. Det gjelder for alle serieproduserte kjøretøyer fra Dethleffs. For de fleste produsenter betyr vinteregnet at kjøretøyet tilfredsstiller kontrolltrinn 3 i standarden DIN EN 1646-1. Standarden krever at et helt nedkjølt kjøretøy kan varmes opp fra -15°C til +20°C på bare fire timer hvis vann- og avløpsledningene er frostfrie

  • Vinter- og vejrbestandig - Dethleffs vinter-autocampere

    Der er hele tiden nye campister, der får øjnene op for vintercamping. Med en Dethleffs er det ikke noget problem. Alle Dethleffs autocampere er fra starten af udstyret, så de har et optimalt indeklima, dvs. god ventilation og en ensartet varmefordeling i bodelen. Med regelmæssige kuldekammertests kan vi sikre denne høje standard.

    Selv ved den strengeste kulde kan man nyde den fulde Dethleffs komfort, hvis man udstyrer sin autocamper med en Vinterkomfort pakke med luftbåren eller vandbåren varme.

    Højdepunkter i vinterkomfort-pakkerne

    • Elpatron: Elpatronen bevirker, at den luftbårne varme kan bruges uafhængigt af gasflasker. Ren elektrisk drift. Men drift med gasflasker er også mulig.
    • Isoleret spildevandstank: I og med at spildevandstankene er placert under køretøjet, giver isoleringen af spildevandstankene perfekt beskyttelse mod frost og kulde og et lille varmetab, når tanken varmes op. Vandtanken er placert inden i køretøjet. Derfor er den beskyttet mod kulde.
    • Isoleret ledning i undergulvet: De isolerede ledninger holder kulde og frost ude og giver en jævn og permanent vandstrøm.
    • Spildevandstank- og ledninger med elektrisk opvarmning: Perfekt beskyttelse mod frost og kulde. Den elektriske opvarmningen af spildevandsledningerne og spildevandstanken gør, at vandet kan tappes af uden problemer. Her er det ikke nok med ren tankopvarmning.
    • Afbryder til vandpumpe: Den manuelle styring forhindrer at pumpen kører tør. 
    • XPS: Mere komprimeret skum giver bedre isolering af tag og vægge.
    • Gulvopvarmning: Gulvopvarmningen er meget behagelig og holder fødderne dejligt varme.
    • Ekstra batteri: Det øgede strømbehov gør, at det kan være smart med et ekstra batteri.
    • Tæppe i førerhuset: Tæppet i førerhuset giver ekstra isolering og højere komfort under kørsel.

    Find flere informationer om vinter-pakkerne i de aktuelle tekniske data

    1 / 6
    Egne opsatser forhindrer isdannelse

    Praktisk vintertilbehør

    Hvis du vil gøre køretøjet, du allerede har, klart til vinteren, kan du købe skræddersyet vintertilbehør fra Dethleffs. Få mere information af din Dethleffs forhandler.

    I varmesystemer med udstødning i sidevæggen er der fare for at kondensvand fryser og forhindrer, at udstødningsgassen kan komme ud. Egne opsatser forhindrer isdannelse. Hvis du bruger gas til opvarmning, er det godt at have en reserveflaske. Men at skifte gasflaske midt om natten, er ikke sjovt. DuoControl CS bytter automatisk til den fulde gasflaske.

    Jo lavere temperaturen er, desto bedre isolering har du brug for. Isolér vinduerne med termomåtter. Det er ekstra svært i førerhuset i autocampere. Passende isolering til instrumentbordet kan fås som Dethleffs originalt tilbehør til T-modeller og alkove-modeller.

    Vandinstallationer kan beskyttes med det universelle EisEx-varmekabel. Den lægges sammen med rørene i spildevandsføringen og bruger 12 V til at varme dem op. Obs! Tilkoblingen skal tilpasses og ved 230-voltsdrift er det nødvendig med en transformator.

    Ægte vintercampister sværger til gulvopvarmning. Den elektriske udgave kan også eftermonteres. Der findes egne varmemåtter som kan lægges under alle gulvtæpper som egner sig til gulvopvarmning. De kan reguleres via tidsindstilling, termostat eller dæmper og fås i 12- og 230-voltsudførelser.

  • Rejs trygt om vinteren

    Følg rådene nedenfor, så er du godt forberedt på sne og is:

    • Vinterdæk er et must om vinteren.
    • Vær altid forsigtig med fart, rat og bremser i glat føre. Husk at ESP og andre systemer har sine begrænsninger.
    • Hold altid god afstand. Nok plads er afgørende for, at du skal kunne nå at reagere på farlige situationer.
    • Vær ekstra forsigtig på broer, på skovveje og på nordvendte hældninger – her kan der være rim og is.
    • Sænk farten, hvis sigten er dårlig. Tommelfingerregelen er, at hvis sigten er under 50 meter, bør du ikke køre mere end 50 km/t.
    • Det gælder om at se og blive set. Brug lyset og hold forlygterne, blinklysene og positionslysene snefrie.
    • Sæt snekæder på i tide – øv dig på montering og demontering i ro og mag før turen begynder.

    Hvordan gør jeg autocamperen klar til vinteren?

    Glitrende sne og flotte vinterlandskaber tager sig ekstra godt ud gennem vinduet i en god og varm autocamper. Men for at vintereventyret skal blive perfekt, må du lave nogle forberedelser. Her er de vigtigste tips for at få køretøjet helt klar til vinteren.

    • Skaf vinterudstyr til køretøjet (se tjeklisten).
    • Vær opmærksom på at laste køretøjet riktig. Forhjulene skal have mest drivkraft. Derfor er det ekstra vigtigt, at du ikke aflaster dem ved at have for meget last bag i køretøjet. Ellers reduceres vejgrebet.
    • Fjern sne fra ruder, spejle og lygter før køreturen begynder. Glem ikke taget: Sne og is som falder ned, kan udsætte andre for fare.
    • Kom frem til overnatningsstedet i tide – helst mens der stadig er dagslys. Bestil plads god tid i forvejen.
    • Hvis det er muligt, bør du undgå at parkere autocamperen under træer med meget sne. Sne og is som falder ned, kan skade tagventilerne.
    • Kør køretøjet op på klodser/planker for at beskytte dækkene mod at fryse fast.
    • Hold altid tvungen ventilation til køretøj og gasanlæg åben, ryd sne under køretøjet, hvis det er nødvendigt.
    • Hold udstødningen til gasvarmen sne- og isfrit.
    • Læg strømkablerne, så de ikke kan fryse fast eller få skader under snerydning.
    • Undgå fugt i bodelen. Fjern sne fra overtøjet, før du går ind. Luft godt ud om morgenen og efter madlavning.
    • Lad varmeapparatet og vandvarmeren være tændt for at undgå frostskader eller automatisk tømning.

    Så er det bare at lave sig en kop varm te og se på det snedækkede landskab.
    Hyg dig!